Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Serdecznie zapraszamy na wykład w dniu  12.12.2022 o godz. 18.00, Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich, sala 1.01, Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39

Dysocjacja. Przestrzeń graniczna

Spotkanie otwarte dla całej społeczności ASP oraz osób zainteresowanych spoza Akademii.

Małgorzata Wosińska

NOHA UW. Master of Humanitarian Action. Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego IFiS, PAN (24.02.2022, 5 rano: Świadectwa Wojny)
Dysocjacja. Przestrzeń graniczna

Tematem wykładu jest rozpoznanie zjawiska dysocjacji. Stanowi ona fascynującą (gdyż adaptacyjną i ochronną), a jednocześnie dojmującą (gdyż rozbijającą integralność dotychczasowego „ja”) odpowiedź ciała i tożsamości podmiotu mierzącego się z doświadczeniem granicznym. Problematyka dysocjacji podejmowana jest zarówno w przestrzeni kulturowych, jak i klinicznych studiów nad traumą, dlatego w trakcie naszego spotkania, za pośrednictwem metod etnograficznych oraz psychotraumatologicznych, przedstawię obydwie perspektywy (w ujęciu interdyscyplinarnym).

Zaproponuję pracę na przypadkach świadków ludobójstwa w Rwandzie, rzezi Woli i ocalałych z Zagłady Żydów. Wprowadzę też kontekst współczesności, czyli możliwości rozpoznania stanu społecznej dysocjacji wobec wydarzeń dziejących się na granicy polsko- białoruskiej oraz doświadczeń uchodźców wojennych z Ukrainy.

Chciałabym jednak podkreślić, że omawiana różnorodność przypadków służyć ma nie tyle umacnianiu „naukowej komparatystyki traumatycznej”, co raczej zachęcać do podmiotowego rozpoznania inkluzywnych możliwości rezyliencji, które stanowią afirmatywną odpowiedź na wydarzenia graniczne i stan dysocjacji.

Prowadzone przeze mnie badania wskazują, że jedną z bardziej skutecznych metod pobudzenia kompetencji rezyliencyjnych stanowi sztuka / aktywność twórcza. Wspólnie więc (w ramach dyskusji) postaramy się odpowiedzieć na następujące pytania: „czy / w jaki sposób sztuka może stan dysocjacji przedstawiać”, oraz: „jak sztuka może przeciwdziałać / sprzeciwiać się traumie i dysocjacji”.