Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.

O książce:

23 stycznia nakładem brytyjskiego wydawnictwa Bloomsbery Academic ukazuje się książka Piotra Słodkowskiego Polish Modernism and Jewish Identity: The Art of Henryk Streng, 1924–1960.

Książka stanowi odważny głos w dyskusji na temat geografii wiedzy i dekolonizacji historii sztuki pochodzącej z Europy Środkowo-Wschodniej. Jej celem jest ukazanie nie-zachodniego sposobu myślenia o sztuce jako indywidulanego i charakterystycznego dla tej części Europy, a tym samym dopełniającego, urozmaicającego i wzbogacającego globalną historię sztuki. Praca dotyczy twórczości polsko-żydowskiego modernisty Henryka Strenga (1898–1960), malarza aktywnego przed II Wojną Światową we Lwowie, a po wojnie w Warszawie. W anglosaskiej literaturze nie istnieje opracowanie ani ouvre tego artysty, ani reprezentowanych przez niego ważnych dla tego regionu ośrodków artystycznych. Ocalały z Zagłady, obarczony dehumanizującym doświadczeniem dwóch totalitaryzmów (nazizmu i stalinizmu) Streng stanowi paradigmatic case dla krytycznej refleksji nad historią sztuki w tej części Europy. Książka nie jest jednak monografią twórczości tego artysty i jego środowiska, ale oferuje panoramiczne studium zjawisk artystycznych, które miały fundamentalne znaczenie dla Europy Środkowo-Wschodniej przed, w trakcie i po II wojnie światowej. Są to: 1) sztuka modernistyczna i jej lokalne adaptacje, 2) sztuka zaangażowana społecznie oraz 3) tożsamość kulturowa (tożsamość polsko-żydowska). Książka daje wgląd w unikalne rozumienie modernizmu, zaangażowania, polsko-żydowskiej tożsamości w środkowoeuropejskiej awangardzie artystycznej. Analizując sztukę, postawę i doświadczenie Strenga, omawia momenty i punkty, które manifestują przekraczanie odniesień do sztuki Europy Zachodniej, ukazując swą oryginalność i przecząc stereotypowym interpretacjom „peryferyjnej” sztuki wschodnioeuropejskiej jako wtórej i naśladującej sztukę tworzoną w „centrach.”